Kas ir e-adrese, un kāpēc tā ir vajadzīga
Kas ir e-adrese, un kā tā izskatās?
E-adrese jeb oficiālā elektroniskā adrese ir personalizēta pastkastīte portālā Latvija.gov.lv, vienotai un drošai saziņai ar valsts un pašvaldību iestādēm.
E-adreses sistēmā ir organizēta droša, efektīva un kvalitatīva e-saziņa un e-dokumentu aprite starp valsts iestādēm un privātpersonām, nodrošināta datu konfidencialitāte un personas datu aizsardzība no nesankcionētas piekļuves, pretlikumīgas apstrādes vai izpaušanas, nejaušas pazaudēšanas, izmainīšanas vai iznīcināšanas.
E-adrese nav e-pasts, taču lietošana ir līdzīga. Saziņa e-adresē ir konfidenciāla, dati garantēti ir pieejami tikai Jums un iestādei ar kuru sazinājāties.
E-adreses pamatmērķis ir aizstāt ierakstītas papīra vēstules ar elektroniskām gadījumos, kad valsts pārvaldes iestādei ir jānosūta informācija un dokuments konkrētam iedzīvotājam vai uzņēmējam. Arī iedzīvotāji un uzņēmēji E-adresē var sazināties ar vairāk nekā 3000 iestādēm jebkurā laikā un no jebkuras atrašanās vietas. Tostarp ir ne tikai valsts un pašvaldību iestādes, piemēram, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts darba inspekcija, Konkurences padome u.c., bet arī tiesu iestādes, zvērināti tiesu izpildītāji un maksātnespējas procesa administratori, kā arī privātpersonas, kurām ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums.
No e-adreses nevar sūtīt vēstules citiem iedzīvotājiem vai uzņēmumiem, ja vien tiem nav uzticēta valsts pārvaldes funkcija, t.i. pagaidām saziņa e-adresē fiziskām un juridiskām personām ir pieejama tikai ar iestādēm.
E-adrese nav jānorāda dokumentā, kā, piemēram, tas ir ierasts ar telefona numuru vai pasta adresi. Lai iestāde varētu nosūtīt korespondenci fiziskai vai juridiskai personai, iestādei jāzina personas kods vai reģistrācijas numurs. Ja ar iestādi sazināsieties, rakstot e-adresē, personas kods vai reģistrācijas numurs sūtījumam tiks pievienots automātiski. Gadījumā, ja personas kods tiks mainīts, tad arī turpmāk varēsiet piekļūt sūtījumiem ar iepriekšējo personas kodu, bet valsts iestāde turpmākai saziņai izmantos jauno personas kodu.
Lai iestāde varētu nosūtīt korespondenci fiziskai vai juridiskai personai, iestādei jāzina adresāta personas kods vai reģistrācijas numurs.
E-adresei, atšķirībā no e-pasta adreses, netiek izmantota klasiskā e-pasta adresācija kā, piemēram, pasts@uznemums.lv. Tā vietā par pamatu tiek ņemts personas kods vai reģistrācijas numurs, tomēr tas lielā mērā atkarīgs no konkrētā risinājuma realizācijas, kā notiek adresāta ievade. Piemēram, portālā Latvija.gov.lv iedzīvotājs, adresējot ziņojumu iestādei, var rakstīt tās nosaukumu vai reģistrācijas numuru. Savukārt, iestādei, lai rakstītu iedzīvotājam, ir jāzina tā personas kods.
E-adreses “pastkastītei” var piekļūt tikai identificējoties ar kvalificētu vai kvalificētu paaugstinātas drošības personas elektroniskās identifikācijas līdzekli. Šobrīd šādi identifikācijas līdzekļi ir: eParaksts, eParaksts mobile, Smart-ID.
Kāpēc e-adrese man būs noderīga?
Ja Jums būs aktīva e-adrese, valsts un pašvaldību iestādes, tiesu iestādes, zvērināti tiesu izpildītāji un maksātnespējas procesa administratori, kā arī privātpersonas, kam ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, turpmāk ar Jums vispārējā gadījumā sazināsies e-adresē, nevis, piemēram, papīra formātā uz deklarēto adresi. Informācija un dokumenti tiks nosūtīti elektroniski. Jūs varēsiet uzreiz iepazīties ar ziņojumu saturu un rakstīt atbildi no jebkuras vietas, kur pieejams internets. Jūs varēsiet būt droši, ka rakstītājs ir tieši tā persona, kas ar Jums sazinās. Jūsu sarakste būs aizsargāta pret ļaundaru iespējamo rīcību. Jūs varēsiet ne tikai sniegt atbildes, bet uzsākt saziņu arī pēc savas iniciatīvas.
Izņēmuma gadījumi var, piemēram, pastāvēt informācijas un dokumentu sūtīšanas kārtībai kriminālprocesā, civilprocesā, administratīvajā procesā tiesā, administratīvo pārkāpumu procesā un Satversmes tiesas procesā.
Ja Jums ir aktīva e-adrese, turpmāk iestādes ar Jums vispārējā gadījumā sazināsies šajā digitālajā pastkastītē. Izņēmums ir gadījumi, kas noteikti speciālās tiesību normās.
Tiesību aktos pakāpeniski tiek iestrādāts regulējums attiecībā uz personām, kam e-adreses lietošana ir obligāta. Līdz ar to, pakāpeniski notiek pāreja uz valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanu e-pakalpojumos un e-adresē. Ja Jums e-adrese ir noteikta kā obligāta, bet to nebūsiet aktivizējis, noteikti pakalpojumi Jums var nebūt pieejami citos saziņas kanālos.
Kam e-adrese ir jālieto obligāti?
E-adreses izmantošana ir obligāta:
1) valsts un pašvaldību iestādēm, tiesu iestādēm, zvērinātiem tiesu izpildītājiem un maksātnespējas procesa administratoriem, kā arī privātpersonām, kam ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums;
2) Uzņēmumu reģistrā reģistrētām personām (sk. attēlu);
3) rezerves karavīriem, karavīriem, zemessargiem, Nacionālo bruņoto spēku civilajiem darbiniekiem, atvaļinātiem karavīriem, Aizsardzības ministrijā un tās padotībā esošajās iestādēs, izņemot Militārās izlūkošanas un drošības dienestu, nodarbinātajiem.
4) Latvijas pilsoņiem — vīriešiem — no 18 gadu vecuma līdz 27 gadu vecumam, izņemot Oficiālās elektroniskās adreses likuma 5.pantā norādītus gadījumus
Lūdzam sekot informācijai par izmaiņām portālā Latvija.gov.lv!
Kāpēc nevar visu vienkārši sūtīt man uz epastu?
Lai aizsargātu personas datus un to nokļūšanu citu personu rīcībā, tad uz personas privāto e-pastu personas datus saturošus dokumentus drīkst nosūtīt tikai tos šifrējot (t.i., dokumentiem uzliekot virsū speciālu atslēgu, kuru zina tikai iestāde un dokumenta saņēmējs). Līdzīgi kā to dara dažas laboratorijas, paziņojot analīžu rezultātus. Tādēļ, lai radītu pēc iespējas ērtāku un ikvienam cilvēkam pieejamāku risinājumu, kad vienlaikus tiek aizsargāti arī personas dati, ir radīta e-adrese, ar kuras palīdzību visus ziņojumus no valsts iestādēm var elektroniski saņemt vienuviet, savā e-adreses kontā.
E-pastā nedrīkst sūtīt personas datus saturošus dokumentus bez iepriekšējas to šifrēšanas.